LESSON GOAL
Let’s check our lesson goal. In this material, you will practice using the conjunctions “and”, “or”, and “so” in sentences.
この教材では、接続詞の “and” や “or”、”so” を使って文章を作る練習をします。
GRAMMAR POINT
この教材では、 and や or、so などの接続詞の使い方について学びます。
接続詞は文と文をつなげる働きをします。一般的に、and は「そして」or は「~または」so は「~なので」といった意味を表します。
e.g., I baked a cake and I ate it. 私はケーキを焼いて、食べた。
e.g., Which do you like, tea or coffee? お茶とコーヒーどちらがいいですか?
e.g., I just ate lunch so I’m not hungry. お昼を食べたばかりなのでおなかはすいていません。
※詳細な用法については、文法書等でご確認されることをおすすめします。
PART A_1
Let’s read the following sentences. I will read part A, and you will have 10 seconds to read part B aloud. 講師が A の部分を読みますので、B を制限時間 10 秒で音読しましょう。
PART A_2
A: | What does your family do during weekends? |
B: | I usually play video games and my parents usually watch movies together. |
PART A_3
A: | I don’t want to go to school today. |
B: | You have to go, or you’ll fail your classes. |
PART A_4
A: | Why do you have to go to Japan? |
B: | I have to go to Japan so I can see my mother. |
PART A_5
A: | I don’t want to go to the hospital. |
B: | You should see a doctor or you’ll feel worse. |
PART A_6
A: | Why do you have to go to cram school? |
B: | I have to go to cram school so I can do better in school. |
PART A_7
A: | What are your plans for your birthday? |
B: | I want to invite all my friends to my party and have fun with them. |
PART B_1
Based on the given information, please answer the questions using conjunctions.
与えられた情報をもとに、conjunctionsを使って質問に答えてください。
PART B_2
Beach Trip Schedule
Time | Team A | Team B | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
10:00 a.m. – 11:00 a.m. | Breakfast | Prepare | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11:00 a.m. – 12:00 p.m. | Surf | Swim | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
12:00 p.m. – 1:00 p.m. | Lunch | Lunch | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1:00 p.m. – 2:00 p.m. | Rest | Rest | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2:00 p.m. – 3:00 p.m. | Swim | Surf | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3:00 p.m. onward | Beach volleyball | Beach volleyball |
1. | What will Team A and Team B do from 2:00 to 3:00 p.m.? |
Answer: | |
2. | What will Team A and Team B do from 10:00 to 11:00 a.m.? |
Answer: | |
3. | What are Team B’s plans at 12:00 p.m. and 3:00 p.m.? |
Answer: | |
4. | What are Team A’s plans at 1:00 p.m. and 3:00 p.m.? |
Answer: |
PART B_3
Based on the series of pictures, make a short story using conjunctions.
You have 20 seconds to prepare and 60 seconds to answer.
conjunctionsを使って、次のイラストのストーリーを説明してください。準備時間は 20 秒、回答時間は 60 秒です。
PART B_4
PART C_1
Express your opinion on the following topic. Give at least one reason to support your opinion. You have 60 seconds to prepare and 60 seconds to answer.
次の内容に関して、自分の意見とその理由を 1 つ以上述べましょう。 準備時間は 60 秒、回答時間は 60 秒です。
PART C_2
Question: | Some people say that buying a house is better than renting a house. What do you think about that? |
Answer: |
REVIEW AND FEEDBACK
Now, let us review the things that you learned in this lesson.
ではこのレッスンで学んだことを振り返りましょう。
(Please give a short feedback on how your student did in your class.)
Grammar 文法 |
Pronunciation 発音 | Vocabulary 単語 |
Comprehension 理解 |
|
---|---|---|---|---|
GOOD | 文法の誤りはほとんどなく、完全な文章で話すことができる | ほとんどの単語をはっきりと正しく発音することができる | 習った表現を適切に使うことができる | 文章を理解し、質問に正しく答えることができる |
FAIR |
文法の誤りはあるが、完全な文章で話すことができる | 発音の練習が必要な言葉がいくつかある | たまにミスはあるが、習った表現を適切に使うことができる | 文章を完全に理解するのは難しく、質問に正しく答えられないときもある |
POOR |
文章で話すのは難しく、単語だけで話すことができる | 発音の練習が必要である | 習った単語と表現を少しだけ使うことができる | 文章を理解するのは難しく、質問に答えるのは難しい |
レッスン教材に関するアンケートのお願い
レッスン教材の改善・拡充を図ることを目的とし、アンケートを実施しております。
以下のURLからアンケートにお答えいただき、 ご意見・ご要望をお聞かせください。
アンケートはこちら