LESSON GOAL
Let’s check our lesson goal. In this material, you will practice using the conjunction “if” in sentences.
この教材では、接続詞の “if” を使って文章を作る練習をします。
GRAMMAR POINT
この教材では、接続詞”if”の使い方について学びます。
接続詞の “if” は、「(もし)~ならば」という意味を表します。
e.g., I will take a walk if it clears up tomorrow. 明日晴れるなら、散歩します。
e.g., If you don’t mind, can I sit with you? もしよろしければ、隣に座ってもいいですか?
※詳細な用法については、文法書等でご確認されることをおすすめします。
PART A_1
Let’s read the following sentences. I will read part A, and you will read part B. Please read it in 10 seconds.
講師が A の部分を読みますので、B を制限時間 10 秒で音読しましょう。
PART A_2
A:
|
Do you mind if I turn the TV on? |
B:
|
No. Go ahead. |
PART A_3
A:
|
Do you know if Lana’s coming today? |
B:
|
She is. But she said she would be a bit late. |
PART A_4
A:
|
Are you going out of town this weekend? |
B:
|
Yes. You may join us if you want. |
PART A_5
A:
|
If you see Anne, please give this to her. |
B:
|
Sure. |
PART A_6
A:
|
I’ll only come to the party if you’re going. |
B:
|
Oh. I haven’t decided yet. |
PART A_7
A:
|
We’ll have our final examination next week. |
B:
|
We need to study harder if we want to get good grades. |
PART B_1
Based on the given information, please answer the questions.
与えられた情報をもとに、質問に答えてください。
PART B_2
School Club Registration
Day | Time | Club |
---|---|---|
Monday | 8:00 AM – 10:00 AM | Sports Club |
Monday | 4:00 PM – 6:00 PM | Book Club |
Friday | 1:00 PM – 3:00 PM | English Club |
Friday | 3:30 PM – 5:30 PM | Science Club |
Answer: _________________________________________________________________________________________________ |
2. What day should a student register if s/he wants to join the Science Club?
Answer: _________________________________________________________________________________________________ |
3. If a student registered on Friday at 1:00 PM, what school club did s/he join?
Answer: _________________________________________________________________________________________________ |
4. If a student registered on Monday at 4:00 PM, what school club did s/he join?
Answer: _________________________________________________________________________________________________ |
PART B_3
Based on the series of pictures, make a short story. You have 20 seconds to prepare and 60 seconds to answer.
次のイラストのストーリーを説明してください。準備時間は 20 秒、回答時間は 60 秒です。
PART B_4
PART C_1
Express your opinion on the following topic. Give at least one reason to support your opinion. You have 60 seconds to prepare and 60 seconds to answer.
次の内容に関して、自分の意見とその理由を 1 つ以上述べましょう。 準備時間は 60 秒、回答時間は 60 秒です。
PART C_2
Question: Some people say that students should take another exam if they fail to get a high score. What do you think about that?
Answer: _________________________________________________________________________________________________ |
REVIEW AND FEEDBACK
Now, let us review the things that you learned in this lesson.
ではこのレッスンで学んだことを振り返りましょう。
(Please give a short feedback on how your student did in your class.)
Grammar 文法 |
Pronunciation 発音 | Vocabulary 単語 |
Comprehension 理解 |
|
---|---|---|---|---|
GOOD | 文法の誤りはほとんどなく、完全な文章で話すことができる | ほとんどの単語をはっきりと正しく発音することができる | 習った表現を適切に使うことができる | 文章を理解し、質問に正しく答えることができる |
FAIR |
文法の誤りはあるが、完全な文章で話すことができる | 発音の練習が必要な言葉がいくつかある | たまにミスはあるが、習った表現を適切に使うことができる | 文章を完全に理解するのは難しく、質問に正しく答えられないときもある |
POOR |
文章で話すのは難しく、単語だけで話すことができる | 発音の練習が必要である | 習った単語と表現を少しだけ使うことができる | 文章を理解するのは難しく、質問に答えるのは難しい |
レッスン教材に関するアンケートのお願い
レッスン教材の改善・拡充を図ることを目的とし、アンケートを実施しております。
以下のURLからアンケートにお答えいただき、 ご意見・ご要望をお聞かせください。
アンケートはこちら