[Presentation] Useful Expressions 2

READING ALOUD

Let’s read the sentences aloud. Please repeat after me.
文章を講師に続いて、音読しましょう。

READ

Opening Statement 開始の言葉
Let’s begin the presentation.
プレゼンテーションを始めましょう。
Now, we will proceed to the presentation proper.
さて、プレゼンテーションに進みます。
Allow me to begin the presentation now.
プレゼンテーションを始めさせていただきます。
I will start the presentation now.
プレゼンテーションを始めます。
Introducing a Graph グラフの紹介
Please take a look at the graph about…
~についてのグラフをご覧ください。
The graph deals with…
そのグラフは~を取り上げています。
Let me use a graph to demonstrate…
グラフを使って~を説明させてください。
The graph shows…
このグラフは~を表しています。
Presenting Data 情報の提示
The figures show…
この図は~を表しています。
According to the data…
このデータによると~。
As you can see in the graph…
このグラフで分かるように~。
The data summarizes…
このデータは~をまとめています。
PRESENTATION PRACTICE

Please practice a presentation by using the expressions you learned.
学んだ表現を活用し、プレゼンテーションの練習をしてみましょう。

PRACTICE

Let’s begin the presentation.
プレゼンテーションを始めましょう。
 
Please take a look at the graph about the top universities for 2016-2017.
2016年から2017年の上位大学についてのグラフをご覧ください。
 
The figures show that the University of the West is the top university for 2016 and 2017.
この図は2016年から2017年では、West大学が1位であることを表しています。

FILL IN THE BLANKS

Please fill in each blank with the appropriate word. Then, read the sentences aloud.
空欄に適切な言葉を入れて、音読してください。

ANSWER 1

1. Let’s ________ the presentation.
プレゼンテーションを始めましょう。

a. purpose

b. begin

c. say

d. report

 
2. Please take a look at the ________ about…
~についてのグラフをご覧ください。

a. introduction

b. presentation

c. graph

d. present

 
3. The ________ show…
この図は~を表しています。

a. figures

b. answer

c. question

d. picture

ANSWER 2

1. Now, we will ________ to the presentation proper.
さて、プレゼンテーションに進みます。

a. proceed

b. take

c. see

d. have

 
2. The ________ deals with…
そのグラフは~を取り上げています。

a. start

b. end

c. deals

d. graph

 
3. ________ to the data…
このデータによると~。

a. say

b. see

c. according

d. excited

ANSWER 3

1. Allow me to _________ the presentation now.
プレゼンテーションを始めさせていただきます。

a. end

b. think

c. look

d. begin

 
2. Let me _________ a graph to demonstrate…
グラフを使って~を説明させてください。

a. according

b. let

c. have

d. use

 
3. As you can _________ in the graph…
このグラフで分かるように~。

a. question

b. compare

c. take

d. see

ANSWER 4

1. I will start the ________ now.
プレゼンテーションを始めます。

a. main

b. presentation

c. center

d. aims

 
2. The graph ________ …
このグラフは~を表しています。

a. shows

b. graph

c. book

d. thinks

 
3. The data _________ …
このデータは~をまとめています。

a. summarizes

b. think

c. say

d. let

ROLE PLAYING

Let’s do some role play with the given information. Please use the expressions you learned in this lesson.
与えられた情報を使って、学んだ表現の練習をしましょう。

ROLE PLAY 1

TOPIC: The number of students who wear school uniforms
    学校の制服を着ている生徒の数
 
DATA: 80% percent of students wear school uniforms
    80%の生徒が制服を着ている
 
 
Let’s begin the presentation.
 
Please take a look at the graph about _______________________________________________.
 
The figures show ________________________________________________________________.

ROLE PLAY 2

TOPIC: The number of members of each school club
    学校内の各クラブのメンバー数
 
DATA: Sports club has the highest number of members
    スポーツクラブが最もメンバー多い数
 
 
Now, we will proceed to the presentation proper.
 
The graph deals with ______________________________________________________________.
 
According to the data, _________________________________________________________________.

ROLE PLAY 3

TOPIC: The number of students who became professional athletes
    プロスポーツ選手になった生徒の数
 
DATA: 40% of students became professional athletes for the past 5 years
    過去5年間で40%の生徒がプロスポーツ選手になった
 
 
Allow me to begin the presentation now.
 
Let me use a graph to demonstrate ____________________________________________________.
 
As you can see in the graph, ____________________________________________________.

ROLE PLAY 4

TOPIC: Achievements of different departments for school year 2016 to 2017
    2016-2017年の各学部の実績
 
DATA: Timeline of achievements for the past school year
    過去実績のタイムライン
 
 
I will start the presentation now.
 
The graph shows ____________________________________________________.
 
The graph summarizes _______________________________________________________.