LESSON GOAL
Let’s check our lesson goal.
In this material, you will learn the difference between the /s/ sound and the /ʃ/ sound, and practice pronouncing and listening to them.
In this material, you will learn the difference between the /s/ sound and the /ʃ/ sound, and practice pronouncing and listening to them.
この教材では、/s/と/ʃ/の音の違いを学び、区別して発音し、聞き取る練習をします。
PART A_1
Let’s do a pronunciation check. Read the sentence below.
まずは発音チェックを行いましょう。下記の文章を音読してみましょう。
PART A_2
We saw a huge ship from the shore.
PART B_1
Let’s learn how to pronounce the /s/ sound and the /ʃ/ sound.
/s/の音と/ʃ/の音の発音の方法を学びましょう。
PART B_2
1. /s/の音
舌を上の歯の付けての近くにおき、くっつけないで隙間から音を出します。
2. /ʃ/の音
舌を丸めるようにして舌先を上あごの近くにおき、くっつけないで隙間から音を出します。
舌を上の歯の付けての近くにおき、くっつけないで隙間から音を出します。
2. /ʃ/の音
舌を丸めるようにして舌先を上あごの近くにおき、くっつけないで隙間から音を出します。
PART C_1
Let’s read the words below. They contain the /s/ sound and the /ʃ/ sound.
下記の単語を、発音を気をつけながら読んでみましょう。
PART C_2
/s/sound |
1. see 2. sell 3. say 4. first 5. also 6. us 7. place |
/ʃ/sound |
1. she 2. shoulder 3. shake 4. social 5. education 6. finish 7. wish |
PART C_3
Let’s read the sentences below. They contain the words we just practiced.
下記の文章を音読しましょう。先ほど練習した単語が含まれているので、発音に気を付けて読んでみましょう。
PART C_4
1. | See to it that we finish everything before the deadline. |
2. | I’m planning to sell my old clothes. |
3. | Did she say anything else? |
4. | Let’s stop by the gas station first. |
5. | We also went to the bookstore. |
6. | They didn’t believe us. |
7. | My sisters and I will go to the pizza place tonight. |
PART C_5
1. | She invited me to a party next month. |
2. | If your shoulder still hurts, go see a doctor. |
3. | Shake the bottle before you drink the contents. |
4. | She became famous on social media. |
5. | I heard she had a very good education. |
6. | What time will you finish your soccer practice? |
7. | We wished her good luck in her new career. |
PART D_1
Listen to your tutor as he/she reads a word aloud.
Then, answer which words he/she was reading.
Then, answer which words he/she was reading.
講師が単語を読み上げるので、聞きましょう。
その後、選択肢の中から、読み上げられた単語がどちらだったか答えましょう。
その後、選択肢の中から、読み上げられた単語がどちらだったか答えましょう。
PART D_2
問1(Question 1)
a. sock
b. shock
b. shock
PART D_3
PART D_4
問2(Question 2)
a. sort
b. short
b. short
PART D_5
PART E_1
Let’s review your pronunciation. Read the sentence below.
発音の復習をしましょう。下記の文章をもう一度音読してください。
PART E_2
We saw a huge ship from the shore.
REVIEW AND FEEDBACK
Now, let us review the things that you learned in this lesson.
ではこのレッスンで学んだことを振り返りましょう。
(Please give a short feedback on how your student did on your class.)
Grammar 文法 |
Pronunciation 発音 | Vocabulary 単語 |
Comprehension 理解 |
|
---|---|---|---|---|
GOOD | 文法の誤りはほとんどなく、完全な文章で話すことができる | ほとんどの単語をはっきりと正しく発音することができる | 習った表現を適切に使うことができる | 文章を理解し、質問に正しく答えることができる |
FAIR |
文法の誤りはあるが、完全な文章で話すことができる | 発音の練習が必要な言葉がいくつかある | たまにミスはあるが、習った表現を適切に使うことができる | 文章を完全に理解するのは難しく、質問に正しく答えられないときもある |
POOR |
文章で話すのは難しく、単語だけで話すことができる | 発音の練習が必要である | 習った単語と表現を少しだけ使うことができる | 文章を理解するのは難しく、質問に答えるのは難しい |